Saturday, November 15, 2008

Rhapsody in blue

Sitter halvnaken i ett hotellrum i utkanten av Paris.
Jag och Sailor Karlson gjorde en enad attack mot minibaren och tog dess maltbaserade drycker av skummande öl och värmande whiskey som krigsfångar. En ambulans blåser förbi nere på ringleden och Gershwin vaggar mig stilla till sömns.

En lång dag i Paris, en lååång dag i en möbelaffär i åttonde arrondissement, är till ända och jag säger det igen - den här staden doftar som någonstans jag vill kalla hemma. Luften är söt och livet pulserar överallt. Om jag bara hade haft mer ambition på högstadiets franskalektioner så hade jag kunnat släppa taget och simma med i strömmen av diftonger, apostrofer och hög axelföring. Nu får jag nöja mig med att nynna på "April In Paris" och med sorgliga drömmande ögon glida fram längs gator, gråa kullerstensklädda backar och torg.

Ohh la la, Paris- je vous aime!

God natt, mon amis och sov den godaste sömn som går att sova.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home